L’opinió del nostre president Ricardo Vergara Franceschi al diari “Ara”
Sudoku a la Model de Barcelona: pisos a les cel·les
La reforma de la presó genera debat entre la conveniència de mantenir
l’edifici o obrir un gran espai
BARCELONA 23/10/2020 23:08
MARIA ORTEGA
És un problema endèmic de Barcelona, i molt especialment del districte de
l’Eixample: quan un espai queda alliberat del seu ús, s’acumulen massa
propostes per a un únic emplaçament. Hi calen tots els equipaments que fa
anys que estan pendents i, també, els anhelats espais verds o, senzillament,
lliures de construccions. I encabir-ho tot és una quimera. Sobretot, si s’hi suma
un edifici amb cert valor patrimonial o històric, com és el cas de l’antiga presó
Model. L’anunci del projecte guanyador per transformar el centre penitenciari,
ha posat en el centre del debat la conveniència de mantenir tota l’estructura de
la presó i encabir en les antigues galeries els 140 pisos públics i alguns dels set
equipaments.
“Un sudoku de nivell sis”, asseguren des de Forgas Arquitectes, que, juntament
amb Planas Esquius Segatti, han presentat la proposta guanyadora. Expliquen
que un cop immersos en el procés van veure que les peces encaixaven amb
“certa naturalitat” i van apostar per mantenir l’estructura del panòptic i les sis
galeries “per obtenir una imatge coherent” i evitar enderrocs. La proposta
innova respecte a l’esbós original de l’Ajuntament i situa els habitatges als
espais de les cel·les i no a l’edifici del carrer Nicaragua. Una idea que es
repeteix, de fet, en dos més dels sis projectes finalistes i que, en el guanyador,
s’estructura amb un passadís central a tota l’alçada dels braços i amb “cossos
lleugers i vidriats” a les façanes com si fossin les típiques galeries de l’Eixample
trenant la “duresa” actual.
Què enderroquem?
El debat sobre quins elements calia enderrocar va ser un dels punts més
intensos del procés participatiu, que va arribar al consens de preservar intacta
la galeria número 4, el panòptic central, l’edifici de l’administració i el dels tallers
-aquest últim admetia transformacions- i de mantenir, també, elements que
recordessin el conjunt dels braços. Però la polèmica s’ha mantingut en el
concurs, fins al punt que un dels projectes finalistes, que ha quedat
desqualificat, ho enderrocava pràcticament tot i situava un gran parc com a
principal protagonista.
Mantenia, això sí, part de la galeria 4, dins d’un embolcall, amb un pati
perimetral de proporcions angoixants i sense finestres per emfatitzar l’esperit
que ha tingut l’edifici durant anys. Aquest projecte, que porta la firma Martínez
Lapeña-Torres, Adrià Orriols i Eduard Miralles, busca “actuar de manera
radicalment oposada” a la proposada, “rescatar l’espai per a la vida”. Fer foc
nou i prescindir de la pedra.
Les altres quatre propostes se cenyeixen als termes fixats, tot i que amb
matisos sobre el grau de conservació de les galeries. El segon classificat, el
projecte Vincles, obra dels arquitectes Garcés-de Seta-Bonet, preveia
creixements laterals a tres de les galeries i remuntes superiors als edificis de
Nicaragua i Entença. També construïa habitatge als braços, però dos quedaven
desconstruïts i se’n mantenia només part de l’estructura. El tercer classificat,
obra de Data Arquitectura i Harquitectes, mantenia totes les construccions,
obrint porxades als braços i al panòptic. A la quarta posició queda el projecte
23.120 m2, amb un nom que fa referència a l’espai que quedaria lliure, amb
l’obertura de les plantes baixes de les galeries. Aquesta proposta és obra de
Jorge Vidal, Maio Architects i Mosbach. I l’última, que porta el segell d’una gran
UTE amb noms com el Bosch Capdeferro o Creus e Carrasco, situava
l’habitatge a les parts exteriors de les galeries, on també hi dibuixava jardins
verticals.
Ton Salvadó, que com a director de Model Urbà va obrir el meló del procés
participatiu per a la reforma, es confessa ara -ja des de fora del consistori-
“satisfet” amb el resultat. Assegura que la proposta demostra que era possible
encaixar-ho tot i donar un nou ús als braços. Elogia que posar habitatge a les
galeries reforça el caràcter de passatges urbans. També la degana del Col·legi
d’Arquitectes, Assumpció Puig, considera que la proposta dona una bona
resposta a totes les necessitats recollides: “Fer habitatge a les galeries és una
opció arriscada però permet conservar l’edifici”, apunta. Remarca, també, que
tenint en compte tots els equipaments que s’hi havien d’encabir, queda un
espai verd generós. Un punt del que discrepa l’arquitecte i exregidor Daniel
Mòdol, que lamenta que el verd hagi quedat “trossejat” en els “espais sobrants”.
Considera un gran error haver de mantenir l’estructura de la presó, que apunta
que condicionarà massa els futurs usos de l’espai. Hi veu “romanticisme poc
operatiu”.
Defensa del patrimoni
L’arquitecta Maria Sisternas elogia el procés de participació que s’ha fet per
aquesta macrotransformació però lamenta que no s’hagi tancat amb una
explicació del jurat de per què s’ha triat una opció i no les altres: “És un projecte
molt complex, amb molts interessos en un espai que és gran però no tant”.
Des de l’entitat SOS Monuments, que segueix el projecte de transformació des
del 1996, avisen que estaran pendents que realment es mantinguin les
edificacions perquè “el paper ho aguanta tot”, i demanen crear un grup
consultor de patrimoni per fer el seguiment i garantir que no s’afegeixen
elements que “distorsionen” el caràcter auster de l’edifici original.
Els projectes finalistes
Model batega!: el projecte guanyador (92 punts)
Vincles: el segon classificat (78 punts)
Les portes obertes: el tercer classificat (69 punts)
23.120 metres quadrats: el quart classificat (66 punts)
Stoa: el cinquè classificat (54 punts)
El projecte desqualificat que ho enderrocava tot i creava un gran parc central
Deixa una resposta
Vols unir-te a la conversa?No dubtis a contribuir!